Z życia Bionano

AI pomoże w rozwiązaniu problemów pacjentów ze stomią?

AI pomoże w rozwiązaniu problemów pacjentów ze stomią?

W Polsce żyje ponad 60 tys. osób z wyłonioną stomią i trend jest wzrostowy. 77% z nich ma założoną stomię na stałe. 50% pacjentów stomijnych to osoby aktywne zawodowo (w wieku 28 – 65 lat). W codziennym życiu osoby te napotykają na szereg problemów fizycznych, psychologicznych i społecznych. Czy receptą na problemy pacjentów stomijnych będzie aplikacja STOMA ALERT?

Pacjent stomijny powinien być objęty stałą opieką medyczną i regularnie poddawać się kontroli lekarza lub pielęgniarki. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Pacjenci często nie są świadomi powstających powikłań i jeśli stomia nie jest kontrolowana na bieżąco, to kolejne problemy mogą prowadzić do znacznego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, w skrajnych przypadkach nawet do zgonu. To problem, który wymaga pilnego działania.

8 kwietnia 2025r. (wtorek) w łódzkim Bionanoparku odbyła się Konferencja naukowo-edukacyjna pt. „Opieka stomijna w Polsce – standardy, możliwości rozwoju”. Jej uczestnicy dyskutowali o stanie systemu opieki nad pacjentem stomijnym oraz możliwościach poprawy jakości opieki medycznej nad tą grupą chorych. Ważnym punktem Konferencji była prezentacja aplikacji STOMA ALERT – rozwiązania opartego na sztucznej inteligencji (AI).

Stoma Alert to innowacyjny system telemedyczny zaprojektowany z myślą o osobach ze stomią. Jej celem jest wspieranie codziennego funkcjonowania stomików, poprzez umożliwienie przeprowadzenia zdalnych konsultacji stanu ogólnego pacjenta oraz samej stomii z pielęgniarką lub lekarzem chirurgiem.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii STOMA ALERT pomaga zwiększyć poczucie kontroli nad swoim zdrowiem, komfortu i bezpieczeństwa w leczeniu, niezależnie od miejsca pobytu.

Pacjent korzystając z aplikacji mobilnej STOMA ALERT jest objęty opieką przez stały, przypisany jemu zespół medyczny (pielęgniarki, lekarzy). Wysyłając zdjęcie stomii oraz niezbędne dane medyczne w kilka godzin uzyskuje zdalną poradę zakończoną zaleceniami medycznymi.  Aplikacja gromadzi całą historię leczenia, stąd pacjent w jednym miejscu ma dostęp wszystkich do swoich danych ułatwiając sprawne monitorowanie stanu zdrowia. Aplikacja jest kompatybilna z systemami Android i iOS, działa dyskretnie i intuicyjnie, wspierając użytkowników zarówno w domu, jak i w podróży.
Więcej na stronie: www.stoma-alert.eu.

Założeniem spotkania było zwrócenie uwagi na konieczność zapewnienia w Polsce ciągłości opieki nad pacjentem stomijnym oraz zaprezentowanie jedynego takiego w Europie rozwiązania opracowanego z myślą o pacjentach stomijnych. Intencją pomysłodawców wyrobu medycznego STOMA ALERT jest wpisanie go na listę wyrobów refundowanych, tym samym zapewniając pacjentom szeroki dostęp do zdalnej opieki.

Twórcą aplikacji STOMA ALERT jest działająca w Bionanoparku łódzka firma PHIN Consulting, będąca częścią Grupy Kapitałowej PHIN aktywnej na rynku polskim i brytyjskim. Rozwiązanie współtworzone przez badaczy z Politechniki Łódzkiej oraz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi zostało częściowo sfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach funduszy Unii Europejskiej.
Aplikację można pobrać w sklepach Google Play i App Store.

W Konferencji wzięli udział przedstawiciele publicznej i niepublicznej opieki medycznej, w tym dyrektorzy szpitali, lekarze, pielęgniarki, osoby reprezentujące instytucje i organizacje, które na co dzień wspierają osoby z wyłonioną stomią jelitową.

Organizatorami Konferencji „Opieka Stomijna w Polsce – standardy, możliwości rozwoju” byli:
Bionanopark Sp. z o.o., Politechnika Łódzka i Grupa Kapitałowa PHIN.

Relacje z Konferencji ukazały się w ŁWD TVP3 oraz w TY TOYA.